Gry komputerowe niekoniecznie negatywne

Psychologowie, pedagodzy i nauczyciele apelują do rodziców, aby nie sadowili swych dorastających pociech przed szklanym ekranem monitora, zaś zachęcili ich do rozwoju intelektualnego. Wynika to zwłaszcza z utartego przekonania, że wszystkie gry komputerowe wzbudzają agresję i wyzwalają serię negatywnych odczuć. Nie zawsze stanowi to jednak prawdę.

Wyjątkiem od głupich i mało uczących gier na komputer są ciekawe i korzystnie oddziałujące na szkraba gry edukacyjne. Są one dostępne nie tylko w formie „materialnej”, a więc na przykład jako puzzle, układanki czy klocki. Nowoczesne warianty proponuje między innymi sieć. W Internecie nie brakuje bowiem stron za pośrednictwem których możliwe okazuje się kształcenie naszych pociech i to bez większego wysiłku zarówno z naszej jak i z ich strony. Interaktywne zabawy polegają na kojarzeniu, dobieraniu wzorów i nazw, liczeniu, dopasowywaniu kolorów oraz rozmiarów. Są one także świetnym wariantem na początek nauki języka angielskiego, gdyż w ten sposób dziecko może się oswoić z brzmieniem zupełnie obcych mu słów.

Gry edukacyjne na komputer uczą też od najmłodszych lat obcowania z komputerem, co niewątpliwie przyda się szkrabom z perspektywy czasu. Kiedyś po prostu będzie im łatwiej. Nie ma dziś malucha, który nie byłby pod wrażeniem możliwości spędzenia nawet chwili czasu przed komputerem. By jednak nie przesadzić, dobrze byłoby zwrócić uwagę na to, ile czasu szkrab spędza z reguły na zabawie w sieci. Jeśli zastosowany jest umiar, nie ma się co obawiać. Co innego natomiast, kiedy dziecko nie zostało przez rodziców zapoznane z innymi formami spędzania wolnego czasu i staje się od komputera wręcz uzależnione.

Gry edukacyjne w sieci, jeśli są dawkowane, mogą przynieść szereg pozytywnych efektów. Nie jest więc dobrym wariantem całkowite zabranianie maluchom korzystania z komputera, lecz warto, aby odbywało się to pod okiem czujnego rodzica, który na bieżąco może kontrolować czym zajmuje się szkrab oraz uczyć brzdąca, że dostępne są również i inne zajęcia niż tylko i wyłącznie granie w gry.